Dr M J Scheeben O E Nieremberg SI Uwielbienia laski Bozej Tarnow 1891 2x, Stare modlitewniki i książki katolickie po ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->UWIELBIENIAŁASKIBOŻEJ-w edługJ)r. M. J. Hcheebenu i O. E . N ierem b erg a ,T. J.7.czwartego wydania niemieckiegow olno przełoży!/•)> T'YLKA.TA RN ĆY /.N A K J.A D K M T Ł U M A C Z A .D iu k ie mJó ze f a Pieza-JbOl.Nr.IMPRIMATUR.Operi, cui ti tu l u s : „U w ielbieniawydanianiem ieckiegowolnolaski Bożej w etn o w a .„Nie ma nic szczęśliwszego nad życie Chrze-ścianina, ponieważ posiada on obietnice królestwaniebieskiego; nic trudniejszego, bo po wszystkiedni jest w niebezpieczeństwie, że może je utracić;nic potężniejszego, bo on pokonuje szatana“, powiada święty Hieronim1 Szczęśliwość zaś ta).i potęga Clirześcianina zależy od tego. czy znajdujesię w czasie żywota swego doczesnego w stanielaski i czy będzie nią ozdobiony w chwili zgonuswojego. Łaska bowiem jest tą perlą najkosztowniejszą i uszczęśliwiającą, tym klejnotem najpiękniejszym, tą silą i potęgą niezwyciężoną, którawznosi duszę Clirześcianina do wyżyn życia właściwego samemu Bogu.Nie mamy się też czemu dziwić, gdy czytamy, że tylu świętych Męczenników, Panien i Wyznawców cale życie starało się tylko o nabycielaski. Atoli gdy skierujemy oczy nasze uważniena życie Ghrześcian-katolików, na ich zabawy* E p. ad ltu st. m onach.}dług D ra M. J . Schoebena i O. E . N iorem berga z 4 egoprzełożył“ ap p ro b atio n emNostram cum B enedictione P asto rali im pertim us.Ab Ordinariatu EppliTarnoviae, 28 O ctobri 1891,(L. S.)t IGNATIUS, Epps.Za pozwoleniem wydawcy Ilerdera.Prawo przedruku zastrzeżone.grzeszne, na ich rozkosze i uciechy laskę niszczące,gdy przyglądniemy się tej dziwnej obojętności nawszystko, co Boże, mimowoli zawołać musimy:.'akźe malo cenią sobie Chrześcianie ten darBoży niewysłowiony!Zdają się oni zupełnie zapominać o niewypomiedzianej wartości laski Bożej, zdają się nic niewiedzieć o krwi Zbawiciela Boskiego, która namłaskę kupiła.Mimowoli przychodzą na pamięć owe słowa„ignoti nulla cupido-', to jest: o rzecz nieznanąwcale się nie troszczymy. Aby chociaż w częścitę nieznajomość usunąć, napisał Dr. Scheebenprof. Teologii w sem. duch. w Kolonii f 1888.dziełko: „Uwielbienia łaski Bożej-1 Przewodnią.nicią były ula niego dziełka Ojca EuzebiuszaNieremberga T. J. ( f 1658) pod tytułem: „Depretio inaestimabili divinae gratiae“ i „Cogita-tiones solidae de pretio inaestimabili divinae gra-t-iae“. Z tych dwóch dziełek czerpał jak najobficiejDr. Scheeben, a prócz tego posługiwał się takimipowagami, jakimi są św, Augustyn, św. Tomasz.Doktor Anielski, Suarez i t. p.„Uwielbienia laski Bożej" doczekały sięwnet kilku wydań, i w swoim czasie nader byłyrozchwytywane. Ale bo też już treść sama tegodziełka jest nadzwyczaj piękną. Czyż nie godzisię i dla naszego ogółu wierzących uchylić rąbkaz owych cudnych tajemnic Bożych? Czyż niewypada zaznajomić także i Polaków z łaską Bożą,owem źródłem tak dzielnem i skutecznem, talenadmiar uszczęśliwiającem? Właśnie ów brak wytrwałości obok szlachetnych porywów, którycechuje szczepy słowiańskie, wskazuje, że namwięcej niż innym narodom potrzeba poznania i korzystania z osobliwszych środków duchowych.Podajemy więc przekład dzieła Dra Scheebena,pragnąc gorąco, aby i u nas rozczytywauo sięchętnie w tajemnicach łaski, aby i u nas tenskarb nieoceniony poznano i ukochano. Co niechaj się stanie za Twoją przyczyną, o Najświętsza Panno! Spraw to, o Matko łaski Bożej!o Królowo nasza u Syna Twojego, abyśmy nigdynie utracili łaski poświęcającej Da chrzcie świętym otrzymanej, a jeźeliśmy ją stracili, żebyśmyją odzyskali napowrót, a przedewszystkiem dopomóż nam o Matko Nieustającej Pomocy, abyśmyw chwili zgonu w stanie łaski się znajdowali!T łum acs.WSTĘP.1.„A przyszły mi pospołu z nią wszysdobra i niezliczona poczciwość przez ręce jej, nieprzebrany bowiem skarb jest ludziom, którego którzy używali, stali się uczestnikami boskiego przy-jacielstwa.1)Wzniosie te słowa, wypowiedziane w księdze Mądrości o Mądrości z Boga pochodzącejodnoszą się także do łaski Bożej. Mądrość bowiemprawdziwa i niebiańska, o której Pismo św.wspomina, jest to właśnie oświecenie nadprzyrodzone, spływające z łona Bożego, jako ze słońcaMądrości wiecznej, na duszę naszę; — jest to łaska sama, albo raczej owoc najpiękniejszy i najwspanialszy łaski w naszej duszy poczęty.Podobnie i Jan św. chcąc określić na wstępieewangelii swej całą pełność skarbu i dóbr przyniesionych na świat przez Jedno rodzonego SynaBożego w tajemnicy Wcielenia pow iada: „Widzieliśmy chwalę jego, chwalę jako jednorodzonegood Ojca pełnego łaski i praivdyu2).Laska też jest owym najważniejszym darem,jakiego św. Paweł życzy wiernym na początkui na końcu swych listów: „Laska wam i pokójod Boga Ojca naszego i Pana Jezusa Chrystusa“.Dlatego nie wahamy sit; twierdzić, iż łaska jestnajważniejszem i jedynem dobrem, bo ona wszystkie dobra w sobie łączy, stanowiące przedmiotewangelii, tej nowiny wesołej, na ziemię przyniesionej przez Syna Bożego. Przez łaskę stajemysię prawdziwemi dziećmi Boga i otrzymujemyprawo do posiadania dóbr najwyższych, jakichtylko Bóg stworzeniom może udzielić; przez łaskęotrzymujemy prawo do posiadania Boga samego,który pragnie, aby. był dziedzictwem synów swoich z całem bogactwem wspaniałości i szczęśliwości Swojej, według słów św. Piotra: „Przezktórego największe i kosztowne obietnice nam darował, abyście się przez nie stali uczestnikamiBoskiego przyrodzenia “').Obietnice te są „największe“, albowiemprzewyższają one nieskończenie wszystkie rzeczystworzone, wspaniałe i dobre, — są „kosztowne“,albowiem zawierają wszystko najlepsze, co Bógnam dać może we wszechmocy swojej; — owszemsą nieskończenie kosztowne, ponieważ nabyte sąceną krwi Jednorodzonego Syna Bożego. W jakimYcelu nabyte zostały, podaje książę Apostołów mówiąc: „Abyście się przez nie stali uczestnikamiBoskiego przyrodzenia“.I rzeczywiście, czy może być dla stworzeniacoś większego nad to, kiedy Stwórca podnosi jez naturalnej nicości i niskości. a czyni je uczestnikiem oraz towarzyszem swoim? W tych słowachPiotra św. mieści się cała wielkość i wspaniałość?łaski i z tych słów również możemy wywnioskować, jak wielką a szczytną jest ona tajemnicą.Laska bowiem jest właśnie tą wielką „tajemnicą Chrystusa“, o której Apostoł wspomina:„Która inszych wieków nie była poznana od synów ludzkich., ]alco teraz objawiona jest świętym.Apostołom jego i Prorokom w ducha, iż poganiasą współdziedzice i współuczestnicy obietnice jegvw Chrystusie Jezusie przez ewangelią11').Łaska jest ową tajemnicą, o której tenżeA -postoł powiada, że nie wstąpiła w serce żadnegoczłowieka i że tylko nam przez Ducha Bożegoobjawioną być mogła, który sam zna głębokościBóstwa3).Łaska zaś, im większą jest tajemnicą, incmniej przystępną dla wzroku naturalnego, im tru dniejszą do pojęcia i wysłowienia, tern droższąnam musi się wydać jej wartość, tern większajej wspaniałość, tem obfitszem jej bogactwo.i
[ Pobierz całość w formacie PDF ]