Doskonalenie komunikacji miedzyludzkiej na 101 sposobow, eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ELIZABETH TIERNEYDoskonalenie komunikacji mi�dzyludzkiej na 101sposob�w(101 Ways to Better Communication.)(t�umaczy� Marek Gasi�ski)WST�PW�a�nie w tym momencie na ca�ym �wiecie ludzie zaj�ci s� prowadzeniem interes�w.W chwili, gdy czytasz t� stron� odbywaj� si� tysi�ce spotka� handlowych. Pracownicy firmwysy�aj� faksy, redaguj� korespondencj� elektroniczn�, otwieraj� listy, czytaj� sprawozdania,sporz�dzaj� notatki s�u�bowe, rozmawiaj� z kolegami, przemawiaj� na konferencjach lub te�gaw�dz� przy kawie lub herbatce. Komunikuj�c si�, dokonuj� przekazu informacji, akomunikacja ta stanowi krwiobieg organizacji gospodarczych. Mimo i� ci�gle musimykomunikowa� si� z innymi osobami, to jednak wi�kszo�� z nas nie zosta�a do tego celunale�ycie przygotowana. Zatem ka�dy z nas mo�e udoskonali� swoje umiej�tno�ci.Niniejsza ksi��ka proponuje Doskonalenie komunikacji mi�dzyludzkiej na 101sposob�w. Napisano j� dla ludzi biznesu rozumiej�cych, jak istotne znaczenie dla ichosobistego sukcesu, a tak�e sukcesu ich firm, ma skuteczna komunikacja. Mimo i� ka�dy zproponowanych 101 sposob�w dotyczy innego aspektu komunikowania si�, najwi�cejmo�emy skorzysta�, je�li rozwa�ymy je ��cznie.Gdy czytasz t� ksi��k�, inni ludzie biznesu s� - by� mo�e -akurat zaj�ci dyskusj� nadswoimi zadaniami, celami, stratami, zyskami, kosztami og�lnymi przedsi�biorstwa, polityk�handlow�, bud�etami, po�yczkami, promocjami, planami strategicznymi, rozwojem produktu,szkoleniem, rekrutacj� personelu, technologi�, redukcj� wymiar�w wyrob�w, przej�ciamifirm, globaln� konkurencj�, spotkaniami towarzyskimi w biurze, rozmieszczaniem biurek,przerwami na kaw� lub zaopatrzeniem biura. Wyobra� sobie, jakie mog� by� nast�pstwa, je�linie jeste� w stanie zrozumie�, o czym si� m�wi w salach narad, w biurach lub te� przy stole wczasie przerwy obiadowej. Wyobra� sobie konsekwencje niezrozumienia Twojego punktuwidzenia przez Twoich koleg�w lub te� niemo�no�ci przedstawienia przez nich w�asnegostanowiska. Gdy zawodzi komunikacja, nawet w takich przypadkach, jak zamawianie papierudo kopiarek czy te� tworzenie d�ugoterminowych plan�w zatrudnienia, zawsze prowadzi todo zamieszania. Rozwa�my zatem metody osi�gania pomy�lnie j szych rezultat�w.CZʌ� PIERWSZA: KOMUNIKACJA MI�DZYLUDZKA- UWAGI OG�LNEPodczas gdy druga cz�� niniejszej ksi��ki zawiera analiz� okre�lonych typ�wkomunikacji mi�dzyludzkiej cz�� pierwsza po�wi�cona jest pog��bieniu rozumieniaog�lnych zasad komunikowania si�. Proponuje ona rozmaite sposoby opanowaniaproblematyki komunikacji poprzez analiz� zasad, teorii, organizacji, j�zyka, postaw izachowa�.Wi�kszo�� z nas traktuje proces komunikowania si� jako co� oczywistego. S� ku temupowody. Przecie� robili�my to w ci�gu ca�ego naszego �ycia: w domu, w sklepie, wautobusie, na lotnisku, w biurze lub w szkole. Aczkolwiek komunikujemy si� ca�y czas, to niezawsze udaje nam si� to robi� z powodzeniem. �e jest to prawd�, mo�emy s�dzi� napodstawie tego, jak cz�sto s�yszymy lub u�ywamy zda� w rodzaju:"Co rozumiesz przez...?""S�dzi�em, �e powiedzia�e�...""Czy m�g�by� wyja�ni� ostatni� kwesti�?""Czy na zebraniu nie stwierdzi�e�, �e Ty...?""Ale� przypuszcza�em, �e proponujesz...""Przepraszam, �le zrozumia�em".Ka�de z tych zda� sugeruje, �e zawiod�a komunikacja, co w ka�dym biurze stanowisytuacj� niepo��dan�. Co zatem mo�esz uczyni�, by zminimalizowa� ten problem?IKORZY�CI P�YN�CE Z BARDZIEJ EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJIZacznijmy nasz� dyskusj� od rozwa�enia korzy�ci, jakie zapewnia bardziej efektywnekomunikowanie si�. Wyja�nijmy najpierw znaczenie dw�ch s��w powszechnie u�ywanych wtek�cie ksi��ki: audytorium oraz wiadomo��. Audytorium odnosi si� do jednej, tysi�cy lubwi�cej os�b, z kt�rymi si� komunikujesz. Wiadomo�� odnosi� si� b�dzie do idei lub my�li,kt�r� pragniesz podzieli� si� z Twoim audytorium. Jedn� wiadomo�ci� mo�e by�, naprzyk�ad, "dzie� dobry", a inn� Twoje roczne sprawozdanie dla udzia�owc�w. Zacznijmywi�c nasz� dyskusj� maj�c na uwadze przyj�t� interpretacj� s��w: audytorium i wiadomo��.SPOS�B LOSZCZ�DZAJ ZASOBYNieskuteczna komunikacja prowadzi do straty czasu i pieni�dzy, odbija si� na moralepersonelu oraz wydajno�ci. Z drugiej strony efektywna komunikacja mi�dzyludzka jest�r�d�em oszcz�dno�ci czasu i pieni�dzy oraz ma korzystny wp�yw na ludzi. Rozwa�mynast�puj�cy scenariusz:W �rod� Frank obiecuje Loraine, �e dopilnuje, by Gary przes�a� jej kopi� poufnegosprawozdania. Zawiera ono dane kt�re maj� by� wykorzystane w jej pi�tkowej prezentacji.Jednak zapomnia� powiedzie� Gary'emu, by dostarczy� jej sprawozdanieJaki jest tego skutek?Gdy Loraine nie otrzyma sprawozdania, b�dzie musia�a zadzwoni� do Franka lubGary'ego prosz�c o jego dostarczenie. Je�li najpierw zadzwoni do Franka, to prawdopodobniepowie on, �e przeprasza i natychmiast go prze�le. Je�li zadzwoni najpierw do Gary'ego, mo�eon nie orientowa� si�, o co jej chodzi. Loraine dalej oczekuje na dane ze sprawozdania, a jejpraca ulega op�nieniu. Gary jest zak�opotany. Poniewa� nie rozmawia� z Frankiem, nie jestpewien, czy Loraine ma prawo dost�pu do poufnego dokumentu. Jak z tej sytuacji wybrn��?Gary musi zatelefonowa� lub wys�a� e-mail do Franka, nast�pnie do Loraine, i z kolei Frankdo Loraine. Priorytety ulegaj� zmianie. Praca zostaje wstrzymana lub przerwana - a wszystkoz powodu drobnego zaniedbania w komunikacji mi�dzyludzkiej. Gary jest zak�opotany izirytowany. Loraine jest z�a, sfrustrowana i pod siln� presj�. Frank ma poczucie winy.W dzia�alno�ci przedsi�biorstw ci�gle spotykamy si� z podobnymi scenariuszami.Jeste�my lud�mi i pope�niamy b��dy. Wyobra�my sobie, �e ka�demu z nas tylko raz dziennienie uda�o si� dok�adnie porozumie� tylko z jednym spo�r�d naszych licznych koleg�w.Pomn�my te niepowodzenia przez tysi�ce wzajemnych kontakt�w. Skutki owychniedoci�gni�� lub zak��ce� mog� przyprawi� o zawr�t g�owy. W konsekwencji niezmiennieprowadzi to do od�o�enia na p�niej tego, co planowali�my zrobi� przychodz�c rano dopracy. Zostajemy natomiast zaabsorbowani wyja�nianiem cudzych wiadomo�ci, sprawozda�,notatek, dokument�w lub rozm�w telefonicznych.Dokonajmy zmiany w pierwotnym scenariuszu. Frank poprosi� Gary'ego o przes�aniesprawozdania Loraine i Gary rzeczywi�cie to zrobi�. Jednak�e po przekazaniu sprawozdaniaGary zauwa�y� b��d w tabeli, na stronie 12 - przestawienie niekt�rych liczb. Co teraz?Czekaj� nas dodatkowe rozmowy telefoniczne i dalszy wzrost frustracji. Znowu trzebaprzeprasza�, dokona� korekt, wykona� kopie, odebra� b��dne sprawozdania, napisa� pismaprzewodnie, rozes�a� nowe wersje dokumentu oraz przeprowadzi� rozmowy wyja�niaj�cepomy�k� - a wszystko to jest bardzo czasoch�onne.Przypomnij sobie w�asne do�wiadczenia:� Czy kiedykolwiek musia�e� dwukrotnie czyta� notatk�, gdy� po pierwszym czytaniunie mog�e� uchwyci� jej sensu?� Czy kiedykolwiek musia�e� czyta� notatk� na g�os, staraj�c si� j� zrozumie�?� Czy kiedykolwiek musia�e� dzwoni� do koleg�w, aby dowiedzie� si�, czyzrozumieli, o czym by�a mowa na zebraniu?� Czy kiedykolwiek otrzyma�e� uzupe�niaj�c� notatk� s�u�bow� z wyja�nieniami dopoprzedniej?� Czy kiedykolwiek musia�e� uczestniczy� w nieplanowanym zebraniu zwo�anym wcelu wyja�nienia informacji przekazanych w notatce s�u�bowej?Je�li odpowiedzia�e� "tak" na kt�rekolwiek z powy�szych pyta�, to ju� wiesz, jakszkodliwa jest wadliwa komunikacja mi�dzyludzka. Sprawniejsza komunikacja pozwoli�abyunikn�� tych problem�w. Zamiast traci� czas na wyja�nianie, przepraszanie, poszukiwaniezagubionych sprawozda�, kopiowanie, niszczenie papieru lub zb�dne rozmowy telefoniczne,m�g�by� si� skoncentrowa� na tym, co zaplanowa�e� zrobi� po przyj�ciu do pracy.Niesprawne komunikowanie si� powoduje, �e ludzie czuj� si� niepewnie, s�zagniewani, zdezorientowani, za�enowani, roz goryczeni, sfrustrowani lub upokorzeni. S� tokoszty ludzkie. Uwa�niejszy spos�b komunikowania si� pozwala na bardziej efektywnewykorzystanie Twoich zasob�w.SPOS�B 2B�D� ZROZUMIA�YProwadzenie przedsi�biorstwa polega mi�dzy innymi na oddzia�ywaniu na ludzi. Abyosi�gn�� powodzenie, trzeba by� zrozumia�ym. Na przyk�ad:� zwracaj�c pracownikowi uwag� na sp�nienie - zach�casz go do zmiany post�powania;� dokonuj�c prezentacji potencjalnym klientom - starasz si� ich przekona�, �e Twoje zaleceniaodpowiadaj� na ich potrzeby;� sporz�dzaj�c sprawozdanie z wykonania zada� - informujesz inne osoby, co zasz�o wpewnym okresie oraz wyja�niasz, dlaczego okre�lone dzia�ania by�y w�a�ciwe.Sprawozdania roczne, notatki wewn�trzbiurowe, faksy, poczta elektroniczna,pogaw�dki, spotkania pracownik�w stanowi� naturaln� okazj� do przekonywania. Dlatego te�powinni�my jasno przedstawia� sprawy.Im bardziej jeste�my precyzyjni, tym dok�adniejsza staje si� nasza komunikacjami�dzyludzka. Twoje audytorium lepiej zrozumie Tw�j zamiar i b�dzie w stanie lepiejreagowa� na Twoje wiadomo�ci. Audytorium poczuje si� pewniej wiedz�c, �e wykonuje to,czego od niego oczekujesz.Czy kiedykolwiek czyta�e� notatk� s�u�bow�, kt�ra by�a przyczyn� nieporozumienia zpowodu braku daty, miejsca i czasuzebrania? Gdyby wiadomo�� by�a dok�adniejsza, sprawy potoczy�yby si� sprawniej.Wiedzia�by�, jakie by�y oczekiwania.Jasno�� wiadomo�ci umo�liwia wykonywanie obowi�zk�w bez zadawania zb�dnychpyta�, niepewno�ci oraz domys��w. Lepsze komunikowanie si� umo�liwi Ci zrozumia�ewyra�enie Twoich idei za pierwszym razem, uwalniaj�c od konieczno�ci trzy-lubczterokrotnego u�ci�lania Twojej wiadomo�ci w celu jasnego sprecyzowania stanowiska.SPOS�B 3B�D� WIARYGODNY I PROFESJONALNYOsoby, kt�re skutecznie si� komunikuj� oszcz�dzaj� swoje zasoby, umo�liwiaj�innym zrozumienie zakresu ich obowi�zk�w oraz s� wiarygodne i profesjonalne. Czykiedykolwiek zdarzy�o Ci si� otrzyma� od prze�o�onych polecenie pracy nad projektem bezpodania jakichkolwiek wyja�nie�, czego si� od Ciebie oczekuje? Is...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]