Doskonaly biznesplan, eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
RON JOHNSONDoskona�y biznesplanWPROWADZENIE - JAK KORZYSTA� Z TEGO PODR�CZNIKAKsi��ka ta zosta�a przygotowana g��wnie z my�l� o cz�onkach kadry kierowniczejma�ych i �rednich firm, w kt�rych osoba stoj�ca na czele ma jednego lub wi�cejpartner�wwsp�zarz�dzaj�cych firm�. Pisanie planu ma umo�liwi� podejmowanie lepszychdecyzji ju�dzi�, a nie w przysz�o�ci. Gotowy plan -cho� sam w sobie u�yteczny - nie jestby� mo�enajbardziej warto�ciowym rezultatem prac nad jego przygotowaniem.Najistotniejsze jest to,czego si� uczysz, opracowuj�c poszczeg�lne jego elementy. Przygotowuje ci� dopodejmowania w zmiennych okoliczno�ciach trafniejszych decyzji, poniewa� pozwalacizrozumie� powi�zania twojej firmy ze �wiatem zewn�trznym (z klientami,dostawcami iotoczeniem przedsi�biorczo�ci) oraz zale�no�ci mi�dzy poszczeg�lnymi elementami.Sporz�dzanie biznesplanu nie odbywa si� mechanicznie. Nie spos�b zacz�� odpierwszej strony i napisa� wszystkiego za jednym zamachem. Kusi ci�, �ebypotraktowa�sw�j �pomys� na firm�" powierzchownie i od razu dok�adnie wyliczy� przewidywanewydatkii dochody, a potem ju� �atwo (!) obliczy� spodziewane zyski i straty orazprzep�yw got�wki.Nie na tym jednak polega istota planowania ani te� w niczym takie podej�cie cinie pomo�e.Je�eli ju� sporo wiesz o swoim interesie, klientach, dostawcach, konkurentach iotoczeniubiznesu, a tak�e co i w jakiej cenie mo�esz sprzeda� i jakie b�d� koszty ka�degoaspektudzia�alno�ci firmy, dojdziesz do wniosku, �e mo�esz przeskoczy� wcze�niejszepartie ksi��ki.Tego nie polecam. Ka�dy, kto zajmowa� si� czynnikami warunkuj�cymi sukces b�d�niepowodzenia nowo powsta�ych przedsi�biorstwb�d� te� firm podejmuj�cych nowe ryzykowne dzia�ania lub przechodz�cych trudnyokres, powie, �e jednym z kluczowych warunk�w sukcesu s� �badanie i analiza" -innymis�owy, badanie rynku i ka�dego aspektu swojej dzia�alno�ci. Ksi��ka ta powsta�awi�c zmy�l� o tych, kt�rzy nie chc� i�� na skr�ty, pragn� natomiast pozna� i zrozumie�procesplanowania, przedstawiony w przyst�pny spos�b, krok po kroku. Metoda jest prosta-zacznijod pocz�tku i starannie opracuj ka�dy punkt. Trzeba podj�� wiele wa�nychdecyzji, awszystkie one - w wi�kszym lub mniejszym stopniu - maj� wymiar finansowy. Wielez nichjest ze sob� powi�zanych. Zmienisz jedn� decyzj�, a wp�ynie to na zmian� wieluinnychwska�nik�w finansowych. Pewne fragmenty ksi��ki mog� sprawia� wra�eniepowt�rze�. Napocz�tek twoim zadaniem jest wykonanie paru pobie�nych oblicze� i opracowanie zgrubszatekstu poszczeg�lnych cz�ci planu. W miar� post�p�w prac nad planem obliczeniate nale�ypowt�rzy�, tym razem z zachowaniem wi�kszej �cis�o�ci, uwzgl�dniaj�c te� pewnedecyzje,jakie wst�pnie podj��e�, oraz wi�cej dost�pnych informacji. W miar� jak ujawniasi� og�lnycharakter twojego przedsi�wzi�cia, musisz ponownie przeanalizowa� tak�e szkicewcze�niejopracowane.Nie mo�esz robi� wszystkiego naraz. Musisz zdecydowa�, w jakiej kolejno�cipodejmowa� decyzje i wykonywa� obliczenia. Jakikolwiek porz�dek wybierzesz,przekonaszsi�, �e do prac uprzednio wykonanych trzeba b�dzie powraca�. Mierz�c si� zposzczeg�lnymicz�ciami planu, mo�esz przyj�� r�ne sposoby ich porz�dkowania. S� jednakmetody lepszei gorsze, a w przypadku wi�kszo�ci os�b, kt�rym pomaga�em, sprawdzi� si�porz�dek tutajpodany.Ro� Johnson Guildford, 1992CZʌ� IORGANIZOWANIE PROCESU PLANOWANIA- Zdaj sobie spraw�, w jakim celu przygotowujesz biznesplan.- Zapoznaj si� z kluczowymi elementami biznesplanu.- Zbierz podstawowe informacje i sformu�uj na pi�mie swoj� koncepcj� prowadzeniafirmy.- Przekonaj osoby, kt�rych wymagania plan musi zaspokoi�.1. CEL PLANOWANIAOpracowanie planu dzia�alno�ci firmy pomo�e ci (oraz innym) w podejmowaniu na codzie� trafniejszych decyzji, pozwalaj�c uwzgl�dni� wszystkie te czynniki, kt�rew twoimmniemaniu b�d� mia�y istotne znaczenie. Nie chodzi przy tym o to, jakie decyzjepodj��nast�pnego dnia. Plan, o jakim tutaj mowa, ma ogromne znaczenie dla: (a) os�b,kt�re b�d�inwestowa� w twoj� dzia�alno��, na przyk�ad akcjonariusze; (b) os�b, kt�rezasil� kredytemtwoj� firm� w oczekiwaniu, �e w stosownym czasie otrzymaj� zwrot kredytu wraz zodsetkami; oraz (c) os�b zarz�dzaj�cych firm� na co dzie�. W wieluprzedsi�biorstwach�redniej wielko�ci osoba zarz�dzaj�ca ma udzia�y w firmie b�d� jakowsp�w�a�ciciel, b�d�jako akcjonariusz, i w ten spos�b wyst�puje w roli �inwestora". Tak�e inneosoby, ��cznie zkadr� kierownicz� lub przyjaci�mi, mog� w okre�lone przedsi�wzi�cie - naprawachakcjonariuszy - w�o�y� pieni�dze, spodziewaj�c si� jakich� zysk�w, cho� licz�si� tak�e zmo�liwo�ci� poniesienia strat. Akcjonariusze s� zainteresowani zwrotem swoichnak�ad�w,zyskowno�ci� przedsi�wzi�cia, jego przetrwaniem i powodzeniem na rynku. B�d� onir�wnie� zwracali uwag� na przep�yw got�wki, poniewa� je�li si� go niekontroluje, firmyszybko bankrutuj�, mimo �e wydaj� si� przynosi� zyski. Kredytodawcy b�d� chcieliuzyska�zapewnienie, �e otrzymaj� zwrot swoich pieni�dzy, a odsetki b�d� terminowosp�acane.Oznacza to, �e kredytodawcy s� szczeg�lnie zainteresowani prognozami przep�ywugot�wki,bo to w�a�nie one b�d� wska�nikiem, czy znajd� si� pieni�dze na obs�ug� sp�atpo�yczki.Dyrektor (dyrektorzy) b�d� chcieli mie� prze�wiadczenie, �e wykorzystywanemetody,wybrana lokalizacja, wyznaczone cele, koszty zwi�zane z przedsi�wzi�ciem orazprzyj�tacena sprzeda�y towar�w i us�ug sk�adaj� si� na obraz u�ytecznych w praktycedzia�a� nawybranym rynku.Czasami zdarza si�, �e ka�da z os�b nale��cych do kadry kierowniczej jest nasw�jspos�b zainteresowana konstrukcj� planu w zale�no�ci od pe�nionych przez siebiefunkcji. Naprzyk�ad szef dzia�u marketingu i sprzeda�y b�dzie przywi�zywa� szczeg�ln� wag�do takichspraw jak profil klienta (charakterystyka typowego odbiorcy danego wyrobu),sposobyreklamy, techniki sprzeda�y czy okre�lanie strategii cen, natomiast kierownikdzia�uzaopatrzenia b�dzie zwraca� uwag� na wykorzystanie materia��w, przewidywanekoszty iczas dostaw oraz na proponowany poziom zapas�w magazynowych zakupionychmateria��w.W dalszych cz�ciach tego podr�cznika b�dziemy zach�ca� czytelnika, by wszystkiete zagadnienia opracowa� bardziej szczeg�owo. Jednak przez ca�y czas niepowinien on traci�z oczu przyczyny, dla kt�rej sporz�dza plan dzia�ania, a mianowicie umo�liwieniasobie - atak�e swoim wsp�pracownikom oraz partnerom w interesach - podejmowania n abie��cotrafniejszych decyzji.2. ZAPOZNAJ SI� ZE SZKICEM BIZNESPLANUZapoznaj si� z Zestawieniem Rozpatrz po kolei poszczeg�lne rubryki. Twojezadaniepolega na uzupe�nieniu ka�dej cz�ci i u�o�eniu ich w takiej kolejno�ci, wjakiej pojawi� si� wtwoim planie. Warto, �eby� zdawa� sobie spraw� z tego, �e poszczeg�lnych rubrykniewype�nia si� w podanym tu porz�dku. W rzeczywisto�ci wiele pozycji, takich jaknazwa iadres firmy, nale�y uzupe�nia� dopiero wtedy, gdy pewne decyzje zwi�zane zprowadzeniemfirmy zosta�y ju� podj�te i znalaz�y pisemny wyraz w innych cz�ciach planu.Prowadzenieinteres�w -a w zwi�zku z tym i biznesplan - nie jest nagromadzeniem oderwanychod siebiefakt�w. R�norodne aspekty prowadzenia firmy: zakup materia��w, docieranie dopotencjalnych klient�w, dostarczanie towar�w i �wiadczenie us�ug, okre�lanie ichcen orazgenerowanie wp�yw�w i zysk�w - wszystko to jest �ci�le ze sob� powi�zane.Musi to znale�� odbicie w twoim planie. Po rozpatrzeniu bowiem wszystkich jegopunkt�w i przeprowadzeniu nowych oblicze� mo�e si� okaza�, �e -w �wietleuzyskanychwynik�w - niekt�re cz�ci trzeba b�dzie zaktualizowa�. Podr�cznik ten poprowadzici� krokpo kroku przez proces planowania i pozwoli ci zorientowa� si�, w jakichokoliczno�ciachnale�y dokonywa� aktualizacji i zmian. W rzeczywisto�ci ka�da decyzja, jak�podejmiesz wzwi�zku z prowadzeniem firmy, i ka�dy wyszczeg�lniony przez ciebie aspektdzia�alno�cimog� mie� wp�yw na wyniki finansowe. B�dziesz musia� nieustannie powraca� doobliczaniazysk�w i strat oraz prognoz dotycz�cych przep�ywu got�wki, drobiazgowo jeanalizuj�c iulepszaj�c, w miar� jak b�dziesz bardziej szczeg�owo zajmowa� si�poszczeg�lnymiaspektami prowadzenia firmy.3. OPRACUJ HARMONOGRAM PROCESU PLANOWANIAPrzejrzyj uwa�nie Zestawienie 2. Zadbaj o to, by uwzgl�dni� wszystkie punktywidzenia, a tak�e aby wszystkie czynno�ci wst�pne przebiega�y zgodnie zustalonymharmonogramem. Od czasu do czasu zagl�daj do tego kalendarium, aby skontrolowa�w�asnepost�py. Pami�taj, �e wraz z pojawieniem si� nowych informacji niejednokrotnieb�dzieszmusia�, ponownie przejrzawszy swoje poprzednie ustalenia, wprowadzi� stosownekorekty.Wi�cej szczeg��w pomocnych w opracowaniu ka�dego z obszar�w, jakimi nale�y si�zaj��,znajdziesz po zapoznaniu si� z tre�ci� poszczeg�lnych dzia��w oznaczonychliczbamipodanymi w drugiej kolumnie Zestawienia 2. Je�eli nie masz du�ego do�wiadczeniai brakujeci aktualnych wiadomo�ci w dziedzinach, kt�rymi musisz si� zajmowa�, potrzebnaci b�dziepomoc ekspert�w z zewn�trz. Nie wydawaj pieni�dzy na jakiekolwiek porady, dop�kiniezapoznasz si� z cz�ci� II tej ksi��ki. Niekt�re elementy procesu planowania s�proste ioczywiste, natomiast inne mog� ci si� wyda� bardzo specjalistyczne, a tak�enu��ce. Niewolno ci jednak pomin�� �adnego z opisanych tu punkt�w, dop�ki nie uzyskaszca�kowitejpewno�ci, �e w przypadku twojej firmy nie maj� one zastosowania.4. NASZKICUJ ZARYS PRZEDSI�WZI�CIA, KT�RE CHCESZZAPOCZ�TKOWA� LUB ROZWIN��Niewykluczone, �e masz ju� dobr� orientacj� w charakterze przedsi�wzi�cia, kt�rezamierzasz rozwin��. Wobec tego musisz teraz zada� sobie trud sformu�owania tegonapi�mie, �eby sprecyzowa� w�asne my�li i pom�c innym - tym, od kt�rych by� mo�eb�dzieszw swoim czasie oczekiwa� rady lub pomocy. Co chcesz sprzedaw...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]