Don Doman, ebooki3

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6
B
ADANIA MARKETINGOWE W MAŁEJ FIRMIE
5. Jak znaleźć potrzebne Ci dane wtórne?
59
Biblioteka
59
Następny przystanek: izba przemysłowo-handlowa
oraz centrum rozwoju gospodarczego
64
Ośrodek wspierania przedsiębiorczości
66
Na które pytania udało Ci się odpowiedzieć?
67
6. Dane pierwotne — są wszędzie wokoło
73
Informacje, które prawdopodobnie już posiadasz
73
Wewnętrzne zasoby informacji przydatnych do badań rynkowych
77
Jak wykorzystać dane, które już posiadasz?
78
Co już wiesz (lub czego możesz się łatwo dowiedzieć)
o swoich konkurentach?
81
7. Internetowe badania rynku
87
Jak i gdzie szukać informacji?
87
Jak wykorzystać internet do badań?
89
Vaporware
94
Przydatne programy i linki
95
8. Dane ze źródeł pierwotnych.
Metody badania rynku
105
Wybierz metodę badawczą odpowiednią do Twojego celu
105
Sondaże (ankiety)
106
Jak wybrać i wyselekcjonować przedmiot badań?
107
Korzystanie z listy adresowej
112
Wywiad zogniskowany
117
Testy konsumenckie
119
9. Konstruowanie kwestionariusza
123
Trzy zasady dobrego kwestionariusza
123
Cztery typy pytań
127
Inne informacje, które należy zawrzeć w kwestionariuszu
131
10. Analiza i interpretacja wyników
137
Przegląd i opracowanie wypełnionych formularzy
137
Sporządzenie wykazu odpowiedzi
138
Tworzenie wykresów do poszczególnych pytań
140
Wyciąganie wniosków z odpowiedzi
144
Dane, których nie możesz zinterpretować
146
Zweryfikuj hipotezę
147
S
PIS TREŚCI
7
11. Kiedy musisz skorzystać z fachowej pomocy?
149
Decyzja o skorzystaniu z usług profesjonalisty
149
Ile kosztują profesjonalne usługi?
151
Efektywna współpraca z konsultantem
153
12. Trzeba mieć plan
155
Elementy planu
156
Cztery deklaracje przewodnie
157
Opis kluczowych elementów organizacji
161
Analiza rynku i strategia marketingowa
163
Finansowanie
165
Organizacja działań
167
Pomoc w przygotowaniu planu
169
Zastosowanie biznesplanu (planu działania)
170
Prezentacja planu
172
Systematyczne rewidowanie planu
173
13. Początek
177
14. Jak uzyskać dostęp
do danych marketingowych?
179
Gromadzenie danych za pomocą komputerów
179
Bazy danych, które możesz mieć lub wykupić do nich dostęp
180
Skorowidz
185
3
Ustalenie
kierunku badań
Przeprowadź burzę mózgów
W warunkach zmieniających się rynków, rozprzestrzeniających się technolo-
gii, rosnącej konkurencji oraz gdy produkty dezaktualizują się z dnia na dzień,
dobrze prosperujące firmy to takie, które nieustannie pozyskują nowe infor-
macje, rozpowszechniają je wewnątrz organizacji i błyskawiczne wykorzystu-
ją do tworzenia nowych technologii czy produktów.
Ikuiro Nonaka
Na wstępnym etapie badań musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: „Cze-
go tak naprawdę chcę się dowiedzieć?”.
Spróbuj stworzyć listę tych zagadnień. Usiądź i to, co Ci przyjdzie do
głowy, zanotuj na kartce lub wprowadź do komputera. Możesz też wy-
korzystać przykłady zamieszczone w rozdziale 2., jednak wykorzystując
ten sposób możesz niechcący pominąć pewne bardzo interesujące i obie-
cujące obszary badań.
Jedną z najlepszych metod wypracowania szerokiego wachlarza pomy-
słów, a w konsekwencji właściwych celów badawczych, jest praca z grupą
ludzi swobodnie wyrażających swoje opinie podczas burzy mózgów.
O burzy mózgów mówimy, gdy grupa kreatywnych, elokwentnych ludzi
wyraża swobodnie wszystkie idee, które przyjdą jej na myśl. Jest to
najlep-
szy
sposób na zgromadzenie wielu różnych pomysłów na to, jak rozwinąć
Twój produkt, usługę czy firmę, lub na to, jaki kierunek nadać Twoim
badaniom.
 36
B
ADANIA MARKETINGOWE W MAŁEJ FIRMIE
Wybór uczestników burzy mózgów
Wartość pomysłu nie ma nic wspólnego z tym, czy został on szczerze wypo-
wiedziany.
Oscar Wilde
Jeżeli zakładasz swoją pierwszą firmę, do burzy mózgów możesz zapro-
sić członków rodziny, przyjaciół, wspólników, potencjalnych klientów,
potencjalnych dostawców, a być może także specjalistów z organizacji
wspierających przedsiębiorców, takich jak na przykład Polska Konfede-
racja Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Jeśli posiadasz firmę już istniejącą lub nią zarządzasz, możesz zaprosić
do burzy mózgów swoich pracowników, kierowników, klientów, dostaw-
ców, przedstawicieli agencji reklamowej lub inne niezależne, pomysłowe
osoby. Możesz też wprowadzić do grupy inną kreatywną osobę, nawet
jeśli nie jest zaangażowana w działalność Twojej firmy. Nie chodzi bo-
wiem wcale o to, żeby wszyscy uczestnicy burzy mózgów należeli do gru-
py docelowej. Im bardziej zróżnicowany ma ona skład, tym lepiej.
Zazwyczaj nie płaci się uczestnikom burzy mózgów, ale decyzję w tej
sprawie powinieneś podjąć w zależności od okoliczności i oczekiwań
wobec grupy.
Oto najbardziej pożądane cechy u uczestników burzy mózgów:
a.
Szerokie horyzonty
. Nie wybieraj osób, które nie potrafią się rozluźnić
lub łatwo się obrażają.
b.
Niezależność
. Potrzebujesz osób, które będą wyrażać swoje opinie
niezależnie od osobistych relacji. Szukaj także osób niemających
własnego interesu w jakimś konkretnym planie czy rozwiązaniu.
c.
Poczucie humoru
. Wzajemne zarzucanie się pomysłami powinno
być dla uczestników świetną rozrywką.
d.
Oryginalność
. Powinni oni umieć spojrzeć na problem w sposób
nowatorski i wyciągać niecodzienne wnioski.
e.
Kreatywność
. Nie wybieraj kogoś, kto rzadko kiedy się odzywa.
Im więcej pomysłów, tym lepiej.
f.
Otwartość
. Poszukaj osób, które nie mają oporów, żeby odegrać
scenkę czy nawet zaśpiewać, jeżeli ogólny nastrój temu sprzyja.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • monissiaaaa.htw.pl