Droga do wtajemniczenia - Rudolf Steiner, Zachomikowane książki, Rudolf Steiner
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
R.Steiner - Droga do wtajemniczeniaDROGA DO WTAJEMNICZENIA - RDZE� ANTROPOZOFII RUDOLFA STEINERAProfesor Marii Ziemskiej - Grand Dame antropozofii polskiejRudolf Steiner - jeden z najwi�kszych inicjowanych Europy (obok Plotyna,Mistrza Eckharta i Jakoba Boehmego), tw�rca antropozofii - urodzi� si� 27lutego 1861 roku w Kraljevacu (�wczesne Austro-W�gry, dzi� Chorwacja). Postudiach na Politechnice Wiede�skiej w latach 1879-1884 (obok przedmiot�wmatematyczno-fizycznych i biologicznych studiowa� tam tak�e przedmiotyhumanistyczne wyk�adane przez takich filozof�w, jak Franz Brentano iRobert Zimmermann, i germanist� Karla Juliusa Schr�era), jakodwudziestolatek Steiner otrzyma� zaproszenie do komitetu redakcyjnegozbiorowego wydania pism J. W. Goethego; w tym charakterze opracowa� jegoprzyrodnicze pisma (Goethes naturwissenschaftliche Schriften, 1884-1897).W 1886 roku Steiner wyda� sw� pierwsz� prac� pt. Grundlinien einerErkenntnistheorie der Goetheschen Weltanschauung. Przeni�s�szy si� w 1890roku do Niemiec, do Weimaru, zosta� sta�ym wsp�pracownikiem ArchiwumGoethego i Schillera i opracowa� przyrodnicze pisma Goethego w ramachjubileuszowego wydania dzie� poety. Tam te� pozna� takich uczonych, jakbiolog-darwinista Ernst Haeckel, fizyk Hermann Helmholtz, historykHeinrich von Treitschke i historyk kultury Hermann Grimm. W 1891 rokuSteiner doktoryzuje si� z filozofii w Rostocku u Heinricha von Steina;jego praca doktorska nosi tytu� Die Grundfrage der Erkenntnistheorie mitbesonderer R�cksicht auf Fichtes Wissenschaftslehre i w rok p�niejzostaje wydana pt. Wahrheit und Wissenschaft. W 1894 roku Steineropublikowa� sw� g��wn� prac� filozoficzn� Die Philosophie der Freiheit.Owocem jego pracy w Archiwum Nietzschego w Naumburgu jest rozprawaFriedrich Nietzsche, ein K�mpfer gegen seine Zeit, 1895. W 1897 rokuSteiner przeni�s� si� do Berlina, gdzie w latach 1898-1900 wydawa� wraz zpoet� O. E. Hartlebenem Magazin f�r Literatur oraz Dramaturgische Bl�tter.Tam�e dzia�a w Wolnym Towarzystwie Literackim, w kr�gu "Die Kommenden", weFreie Hochschule i w Giordano-Bruno Bund. W tym okresie przyja�ni� si� zteoretykiem anarchizmu Johnem Henrym Mackayem. W 1899 roku po�lubi� Ann�Eunicke-Schultz (zm. w 1911). W latach 1899-1904 Steiner wyk�ada� wsocjaldemokratycznej Szkole dla Robotnik�w (w�r�d jego s�uchaczyznajdowa�a si� R�a Luxemburg). W1900 roku rozpocz�� seri� wyk�ad�w wramach "Biblioteki Teozoficznej" w domu hrabiostwa von Brockdorff-Rantzau.W tym samym roku wyda� dwie prace po�wi�cone Haecklowi. W 1901 rokuSteiner wyg�osi� seri� wyk�ad�w pt. Christentum als mystische Tatsacheoraz cykl wyk�ad�w pt. Von Buddha zu Christus. (Jest to okresChrystusowego prze�omu w �yciu Steinera; w tym czasie spotyka tak�ejednego z "Niewidzialnych R�okrzy�owc�w" - by� to, by� mo�e,Saint-Germain) W 1902 roku Steiner wst�pi� do Towarzystwa Teozoficznego,za�o�onego przez Helen� B�awastk�, i obj�� stanowisko sekretarzageneralnego jego niemieckiej sekcji (zastrzegaj�c sobie prawo g�oszeniaw�asnych pogl�d�w). Wtedy te� rozpocz�� wydawanie czasopism Lucifer(p�niej Lucifer-Gnosis). Do najwa�niejszych cykli wyk�ad�w z jego"teozoficznego" okresu nale��: Goethe als Theosoph, Das Lukas-Evangelium,Das Matth�us-Evangelium, Das Johannes-Evangelium, Das Markus-Evangelium,Der Orient im Lichte des Okzidents, Die Offenbarungen des Karma, DieMission einzelner Volksseelen, Die Geheimnisse der biblischenSch�pfungsgeschichte, Der Christus-Impuls, Das Leben zwischen dem Tode undder neuen Geburt, Die Bhagavadgita und die Paulus-Briefe. W tym okresietrwa przyja�� Steinera z wybitnym poet� Christianem Morgensternem (zm.1913). W 1910 roku Steiner wystawi� w Monachium swe pierwsze misterium DiePforte der Einweihung; trzy dalsze: Die Pr�fung der Seele, Der H�ter derSchwelle i Der Seelen Etwachen wystawiono w latach 1911-1913. W1911 rokuSteiner przemawia� na Mi�dzynarodowym Kongresie Filozoficznym w Bolonii;dyskusj� podj�� z nim Wincenty Lutos�awski. W 1912 roku Steinerzainaugurowa� nowy rodzaj sztuki - eurytmi� (sztuk� "widzialnego s�owa" i"widzialnego �piewu"). W 1905 roku Steiner zosta� wolnomularzem w ramach"nieortodoksyjnego" ezoterycznego rytu Memphis-Misraim (w ostatniej fazielinii: John Yarker, Karl Kellner, Theodor Reuss) i osi�gn�� w nimnajwy�szy, 96. stopie� wtajemniczenia. Wyst�pi� z masonerii w 1914 roku.Wskutek sporu z kierownictwem Towarzystwa Teozoficznego na tle tzw. aferyKrisznamurtiego (Annie Besant i Leadbeater og�osili go "drugim wcieleniemChrystusa") Steiner opu�ci� szeregi Towarzystwa i 23 lutego 1913 rokuza�o�y� Towarzystwo Antropozoficzne; od 1914 roku jego siedzib� jestDornach ko�o Bazylei (Szwajcaria). Tam te� rozpocz�a si� w�wczas budowa -wed�ug plan�w Steinera - pierwszego (drewnianego) Goetheanum, centrum nowopowsta�ego Towarzystwa i (od 1921 r.) Wolnej Wszechnicy Wiedzy Duchowej; wnim te� staje rze�ba Steinera przedstawiaj�ca Chrystusa w walce zLucyferem i Arymanem. W latach 1914-1923 Steiner mieszka� na przemian wDomach i w Berlinie, zrazu inspiruj�c Towarzystwo Antropozoficzne, anast�pnie nim kieruj�c, wydaj�c swe ksi��ki i ogromne corpus wyk�adowe (ca6000 wyk�ad�w - publikowanych do dzi� - na wszystkie tematy wiedzy i�ycia). W 1914 roku Steiner po�lubia Mari� von Sivers, wsp�tw�rczyni�eurytmii i antropozoficznej sztuki aktorskiej. Na ten okres przypadabliski zwi�zek Steinera z wielkim poet� rosyjskim Andriejem Bie�ym. Wokresie wojny 1914-1918 Steiner prowadzi� intensywn� dzia�alno�� na rzeczpokoju (Aufruf an das deutsche Volk und an die Kulturwelt). Wtedy to ibezpo�rednio po wojnie Steiner da� impuls dwu kolejnym antropozoficznymTochterbewegungen: pedagogice waldorfskiej (od fabryki Waldorf-Astoria, wkt�rej z inicjatywy jej w�a�ciciela Emila Molta powsta�a pierwsza szko�asteinerowska dla dzieci i m�odzie�y) i ruchowi "tr�jpodzia�u organizmuspo�ecznego". W1922 roku z inicjatywy grupy pastor�w protestanckich zFriedrichem Rittelmeyerem na czele i przy wsp�pracy Steinera powstajeruch odnowy chrze�cija�stwa - Christengemeinschaft (Spo�eczno��Chrze�cijan). W latach 1922-1924 Steiner da� bodziec do powstania zar�wnoantropozoficznej medycyny (specjalno��: leczenie raka wyci�giem z jemio�ypn. iscador), jak i farmacji, pedagogiki specjalnej oraz rolnictwabiodynamicznego; jego czo�owymi wsp�pracownikami w tym okresie byli -odpowiednio - Ita Wegman, Karl K�nig i Ehrenfried Pfeiffer. W nocsylwestrow� 1922-1923 p�onie pierwsze Goetheanum; Steiner rozpoczynabudow� nowego, ale zako�czenia jej ju� nie do�ywa. W 1923 roku TowarzystwoAntropozoficzne przekszta�ca si� w Powszechne Towarzystwo Antropozoficzne;na jego czele staje Steiner, Maria Steiner, Albert Steffen (wybitny pisarzszwajcarski), Ita Wegman, Elisabeth Wreede i G�nther Wachsmuth. Donajpowa�niejszych ksi��kowych prac Steinera z okresu 1900-1925 (pozawymienionymi cyklami wyk�ad�w) nale��: Die Mystik, 1901; Theosophie, 1904;Wie erlangt man Erkenntnisse der h�heren Welten?, 1909; Aus derAkasha-Chronik, 1904; Die Stufen der h�heren Erkenntnis, 1909; DieGeheimwissenschaft, 1910; Die geistige F�hrung des Menschen und derMenschheit, 1911; Anthroposophischer Seelenkalender, 1912; Ein Weg zurSelbsterkenntnis des Menschen, 1912; Die Schwelle der geistigen Welt,1913; Die R�tsel der Philosophie, 1914; Vom Menschenr�tsel, 1916; VonSeelenr�tseln, 1917; Goethes Geistesart, 1918; Die Kernpunkte der sozialenFrage, 1919; Anthroposophische Leits�tze, 1925; Mein Lebensgang, 1925(autobiografia).Rudolf Steiner - wtajemniczony (w XX wieku do jego rangi aspirowa� moglitylko Gurd�ijew, Crowley i C. G. Jung), my�liciel i unikatowy tw�rcawszechogarniaj�cego projektu budowy alternatywnej cywilizacji - zmar� 30marca 1925 roku w Dornach.Rudolf Steiner jako tw�rca antropozofii (terminu tego u�yto przedSteinerem dziewi�� razy) w swym rozwoju �wiatopogl�dowym, zar�wno �ci�lefilozoficznym, jak i inicjacyjnym, nawi�zywa� do chrze�cija�skiej ieuropejskiej tradycji ezoterycznej, tj. - �ci�lej - do tzw. gnozy, kt�rejdzieje ci�gn� si� od antycznego gnostycyzmu (�w. Jan Ewangelista, �w.Pawe�, �w. Klemens z Aleksandrii, Orygenes, Walentyn, Bazylides, Marcjon,Bardesanes, �w. Grzegorz i �w. Bazyli z Nazjanzu) i manicheizmu (religiaManiego), poprzez kr�g legend o �w. Graalu, kataryzm (z jegopoprzednikami: paulikianami, mesalianami, bogomi�ami i patarenami), tajn�inicjacj� templariuszy czy takie sekty, jak Bractwo Wolnego Ducha, ponowo�ytny R�okrzy� (Christian Rosenkreutz, XIV-XV wiek) orazokultystyczne wolnomularstwo.Rozw�j duchowy samego Steinera przechodzi� przez nast�puj�ce cztery etapy:Pierwszy z nich, goetheanistyczny, obejmowa� refleksje nad my�l� J. W.Goethego, przede wszystkim za� nad jego alternatywn� metodologi�przyrodoznawcz� [teoria metamorfozy ro�lin i zwierz�t, koncepcja Urpflanzeoraz teoria barw (Farbenlehre)]; by�y to lata 1882-1892.Drugi z nich to okres, w kt�rym Steiner - w polemice z Kantem i ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]