Dodatek C, kolarstwo, książki różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
D o d a t e k C
DOPASOWANIE ROWERU
GÓRSKIEGO DO SYLWETKI
ROWERZYSTY
Gdy kupujesz nowy rower, wybierz taki, który do ciebie
pasuje. To powinna by
ę
podstawowa sprawa, kiedy si
ħ
zastanawiasz nad wyborem roweru. Mo
Ň
esz zdecydowa
ę
si
ħ
na rower nieco ci
ħŇ
szy ni
Ň
planowałe
Ļ
, w kolorze, za
którym nie przepadasz, jednak twoje ciało z cał
Ģ
pewno
Ļ
ci
Ģ
szybko zaprotestuje, je
Ļ
li rower nie b
ħ
dzie ci
pasował. Prosta zasada,
Ň
e nale
Ň
y chroni
ę
delikatne
partie ciała, powinna ci
ħ
powstrzyma
ę
przed kupnem
roweru, który jest dla ciebie za wysoki. Jednak trzeba
rozwa
Ň
y
ę
jeszcze kilka innych elementów. Musisz
sprawdzi
ę
, czy rower jest na tyle długi,
Ň
eby
Ļ
nie
zahaczał kolanami o kierownic
ħ
. Wa
Ň
ne jest równie
Ň
to,
czy twoja waga równomiernie rozkłada si
ħ
na przednim i
tylnym kole. Inaczej sko
ı
czy si
ħ
tak, ze b
ħ
dziesz wisiał
na kierownicy zje
Ň
d
Ň
aj
Ģ
c z pagórków, a podczas
wspinania si
ħ
pod gór
ħ
przednie koło b
ħ
dzie
niedoci
ĢŇ
one. Rower o nieodpowiednio dobranym
rozmiarze jest maro efektywny i okrop-nie niewygodny.
Dlatego po
Ļ
wi
ħę
troch
ħ
czasu i dowiedz si
ħ
, jak dobra
ę
dla siebie rower.
Opisałem dwie metody doboru ramy. Pierwsza jest
prosta i polega na testowaniu rowerów w sklepie. Druga
jest nieco bardziej wyszukana i wymaga zmierzenia
twojego ciała. Ta metoda pozwoli ci na oblicze-nie
odpowiednich wymiarów ramy, bez wzgl
ħ
du na to, czy
chcesz kupi
ę
gotowy rower, czy zło
Ň
y
ę
go sam.
C-1 Dobranie rozmiaru gotowego roweru
a. Odległo
Ļę
górnej rury ramy od krocza
rowerzysty w pozycji stoj
Ģ
cej
Stan nad górna rur
Ģ
ramy i unie
Ļ
rower prosto w gor
ħ
, a
Ň
rura dotknie krocza. Kola powinny znajdowa
ę
si
ħ
teraz,
co najmniej 5 cm nad ziemi
Ģ
,
Ň
eby
Ļ
mógł bezpiecznie
zeskoczy
ę
z roweru, nie uderzaj
Ģ
c si
ħ
w krocze. Tu nie
ma maksymalnej granicy odległo
Ļ
ci. Odcinek ten mo
Ň
e
mie
ę
nawet 13 cm i wi
ħ
cej, je
Ļ
li górna rura ramy jest dla
ciebie wystarczaj
Ģ
co długa i je
Ļ
li mo
Ň
na poprawnie
ustawi
ę
kierownic
ħ
.
UWAGA:
Pami
ħ
taj, nawet, je
Ļ
li na jednym rowerze
jest ci wygodnie, gdy odcinek ten jest równy
5
cm, nie
oznacza to, ze na innym rowerze 0 tym samym rozmiarze
ramy, ten odcinek ma by
ę
taki sam. Ka
Ň
dy producent
inaczej mierzy ramy. Poza tym ró
Ň
ne s
Ģ
nachylenia
górnych rur ramy i ró
Ň
na wysoko
Ļę
suportu. To wszystko
wpływa ostatecznie na rozwa
Ň
an
Ģ
tu odległo
Ļę
.
Producenci za pocz
Ģ
tkowy punkt pomiaru ramy
przyjmuj
Ģ
Ļ
rodek suportu, jednak koniec odcinka jest
dobierany ro
Ň
nie. U niektórych jest to
Ļ
rodek górnej rury
ramy (pomiar „
Ļ
rodek-
Ļ
rodek"), inni dokonuj
Ģ
pomiaru
do szczytu górnej rury ramy (pomiar „
Ļ
rodek-szczyt"),
jeszcze inni do szczytu rury podsiodłowej, mimo ze
odcinki rury podsiodłowej mierzone od
górnej rury ramy s
Ģ
bardzo ró
Ň
ne (pomiar ten równie
Ň
nazywany jest „
Ļ
rodek-szczyt"). Oczywi
Ļ
cie rozmiar
jednej ramy mierzony ka
Ň
da z tych metod b
ħ
dzie za
ka
Ň
dym razem inny.
Ale niezale
Ň
nie od przyj
ħ
tej metody pomiaru, na
odległo
Ļę
górnej rury ramy od krocza rowerzysty
wpływa kat nachylenia górnej rury ramy (Rys. C.1).
Popularne s
Ģ
ramy, w których górna rura wznosi si
ħ
pod
katem do przodu, wiec odległo
Ļę
ta zale
Ň
y od miejsca, w
którym staniesz. Je
Ļ
li masz tak
Ģ
ram
ħ
(z rur
Ģ
górn
Ģ
pod
katem), sta
ı
nad górn
Ģ
rur
Ģ
ramy w odległo
Ļ
ci 2,5-5
cm
od siodełka i tu dokonaj pomiaru.
Rower wyposa
Ň
ony w widelec amortyzowany o
skoku 125 mm b
ħ
dzie mi
Ģ
ł wy
Ň
szy przód ni
Ň
rower z
widelcem o skoku 80—100 mm czy z widelcem
sztywnym. To sprawia, ze trudno nawet porówna
ę
nominalne rozmiary rowerów produkowanych przez
jedn
Ģ
firm
ħ
i precyzyjnie okre
Ļ
li
ę
odległo
Ļę
od górnej
rury ramy.
Dopasowanie wysoko
Ļ
ci roweru do wzrostu rowe-
rzysty w pozycji stoj
Ģ
cej jest równie
Ň
zwi
Ģ
zane z
odleg
ł
o
Ļ
ci
Ģ
suportu od ziemi.
Ten wymiar w ró
Ň
nych modelach rowerów jest
bardzo ró
Ň
ny. W szczególno
Ļ
ci odstaj
Ģ
tu rowery z tyln
Ģ
amortyzacja, których suport umieszczony jest bardzo
wysoko, ale odległo
Ļę
od górnej rury ramy jest
odpowiednia
d. Zasi
ħ
g pedałów
„Zasi
ħ
g pedałów" to myl
Ģ
c
Ģ
nazwa. Faktycznie musisz
sprawdzi
ę
, czy palce twoich stop, a nie pedały, dotykaj
Ģ
przedniej opony, kiedy ostro zakr
ħ
casz przy malej
pr
ħ
dko
Ļ
ci. Usi
Ģ
d
Ņ
na siodełku, ustaw ramiona korby
poziomo, a stopy połó
Ň
na pedałach. Kr
ħę
kierownicy i
sprawdzaj, czy palce stop nie dotykaj
Ģ
przedniej opony
(Rys. C.2). Palce stop nigdy nie mog
Ģ
dotyka
ę
opony.
C-2 Dobór ramy na podstawie wymiarów ciała
B
ħ
dziesz potrzebowa
ę
kogo
Ļ
do pomocy.
Na podstawie trzech wymiarów pokazanych na Rys.
C.3 wi
ħ
kszo
Ļę
osób dobierze bardzo dobr
Ģ
ram
ħ
. Kiedy
projektuj
ħ
ram
ħ
, bior
ħ
pod uwag
ħ
wi
ħ
cej elementów
pomiaru. Ale
Ň
eby wybra
ę
rower w sklepie, ta procedura
w zupełno
Ļ
ci wystarczy. Je
Ļ
li chcesz unikn
Ģę
samodzielnego wykonywania oblicze
ı
, wejd
Ņ
na stron
ħ
www.zinncycles.com
(
/Fklntro.aspx) - tamtejszy program automatycznie
obliczy wymiary ramy na podstawie twoich wymiarów.
przy
zawieszeniu
w
pełni
a. Pomiar nogawki od wewn
Ģ
trz
Stan w rozkroku, tak by stopy były oddalone od siebie o
5 cm. Zmierz odcinek od podłogi a
Ň
do krocza. Mój
sposób na ten pomiar to przesuwanie du
Ň
ej ksi
ĢŇ
ki po
Ļ
cianie (tak, aby jej kraw
ħ
d
Ņ
była prostopadła do
podłogi) a
Ň
do krocza. Narysuj znak na
Ļ
cianie i zmierz
odcinek od podłogi do znaku. Przy tej metodzie nie
mo
Ň
esz docisn
Ģę
tkanki mi
ħ
kkiej do miednicy jak na
siodełku, wiec „podjedz" ksi
ĢŇ
k
Ģ
jak najwy
Ň
ej.
skompresowanym.
Je
Ļ
li w instrukcji obsługi producent nie podaje tego
wymiaru, a ty nie znasz wewn
ħ
trznej długo
Ļ
ci swojej
nogawki, to musisz po prostu stan
Ģę
nad rowerem.
U WA G A:
Je
Ļ
li jeste
Ļ
niski i nie mo
Ň
esz znale
Ņę
dla
siebie ramy, w której odległo
Ļę
pomi
ħ
dzy górn
Ģ
rura a
kroczem wynosi $ cm, rozwa
Ň
kupno roweru z 24-calo-
wymi kołami.
b. Odległo
Ļę
pomi
ħ
dzy kolanami a
kierownic
Ģ
Sprawd
Ņ
, czy nie uderzasz kolanami o kierownice (Rys.
C.2). Nale
Ň
y to zrobi
ę
w pozycji siedz
Ģ
cej i stoj
Ģ
cej, a
tak
Ň
e z lekko skr
ħ
conym kołem. Sprawd
Ņ
, czy nie
uderzasz kolanami o kierownice w ró
Ň
nych dziwnych
pozycjach, jakie przyjmujesz.
c. Pozycja kierownicy
Przejedz si
ħ
na rowerze. Sprawd
Ņ
, czy jest ci wygodnie,
kiedy trzymasz r
ħ
ce na uchwytach lub rogach. Zobacz,
czy masz wygodny dost
ħ
p do klamek hamulcowych i czy
nie uderzasz kolanami o łokcie podczas pedałowania.
Ustal, czy mo
Ň
na zmieni
ę
pozycje mostka tak,
Ň
eby
uzyska
ę
odpowiedni
Ģ
dla ciebie wysoko
Ļę
kierownicy.
U WA G A:
Stery a-head (które dzi
Ļ
s
Ģ
standardem we
wszystkich rowerach) nie pozwalaj
Ģ
na zbyt du
Ň
y zakres
regulacji wysoko
Ļ
ci mostka.
ņ
eby znacznie zmieni
ę
wyso-
ko
Ļę
, trzeba
wymieni
ę
mostek
.
b. Pomiar odcinka: wn
ħ
trze nogawki plus
tors
Trzymaj ołówek poziomo na wysoko
Ļ
ci wgł
ħ
bienia
mostka, czyli wgł
ħ
bienia ko
Ļ
ci w kształcie litery U
znajduj
Ģ
cej si
ħ
tuz pod jabłkiem Adama. Sta
ı
prosto
naprzeciwko
Ļ
ciany i narysuj ołówkiem na
Ļ
cianie znak.
Zmierz odcinek od podłogi do znaku.
Rys. C.3 Wymiary data
c. Pomiar długo
Ļ
ci ramienia
Odwied
Ņ
rami
ħ
i trzymaj je pod katem 45% w stosunku
do tułowia, a łokie
ę
wyprostuj (Rys. C.3). Zmierz
odcinek od wystaj
Ģ
cej ko
Ļ
ci znajduj
Ģ
cej si
ħ
tu
Ň
nad
ramieniem (troch
ħ
z tyłu) a nadgarstkiem (od strony
małego palca).
d. Oblicz rozmiar swojej ramy
Odejmij od 36 do 42 cm od długo
Ļ
ci wewn
ħ
trznej
nogawki. Ta warto
Ļę
to rozmiar ramy mierzonej od
Ļ
rodka suportu do szczytu górnej rury ramy. Je
Ļ
li rama,
któr
Ģ
chcesz kupi
ę
ma górn
Ģ
rur
ħ
pod k
Ģ
tem (tak jest w
wi
ħ
kszo
Ļę
rowerów górskich), b
ħ
dziesz potrzebowa
ę
roweru z krótsza rur
Ģ
podsiodłow
Ģ
. Je
Ļ
li masz ram
ħ
z
rur
Ģ
górn
Ģ
ustawion
Ģ
pod k
Ģ
tem poprowad
Ņ
poziom
Ģ
linie wiod
Ģ
c
Ģ
a
Ň
do rury podsiodłowej (albo sztycy),
wychodz
Ģ
c
Ģ
ze szczytu górnej rury ramy, ze
Ļ
rodka
długo
Ļ
ci (Rys. C.4). W tym miejscu zrób znak na rurze
podsiodłowej lub sztycy. Zrób teraz pomiar odcinka od
Ļ
rodka suportu do tego znaku. Odcinek ten powinien by
ę
o 36-42 cm krótszy od długo
Ļ
ci twojej wewn
ħ
trznej
nogawki.
Poza tym, je
Ļ
li rower ma suport umieszczony wy
Ň
ej
ni
Ň
29 cm od ziemi, odejmij jeszcze wysoko
Ļę
suportu
od długo
Ļ
ci rury podsiodłowej.
Ogólnie rzecz bior
Ģ
c drobniejsi kolarze b
ħ
d
Ģ
musieli
odj
Ģę
od długo
Ļ
ci swojej wewn
ħ
trznej nogawki warto
Ļę
bardziej zbli
Ň
on
Ģ
do 36 cm, a wy
Ň
si bli
Ň
sz
Ģ
42 cm. Ramy
o pełnej amortyzacji wyposa
Ň
one s
Ģ
w wy
Ň
szy suport, co
zmniejsza odległo
Ļę
rury górnej od krocza w pozycji
stoj
Ģ
cej. Im dłu
Ň
szy jest skok amortyzatora, tym
potrzebujesz krótszej rury podsiodłowej. Tu rozpi
ħ
to
Ļę
jest do
Ļę
znaczna.
Długo
Ļę
górnej rury ramy
(nast
ħ
pny
podrozdział
) jest wa
Ň
niejsza ni
Ň
rozmiar ramy
. A je
Ļ
li
masz krotki tors i ramiona, mo
Ň
esz kupi
ę
mał
Ģ
ram
ħ
,
Ň
eby mie
ę
odpowiedni
Ģ
długo
Ļę
górnej rury, bo mo
Ň
esz
przecie
Ň
podwy
Ň
szy
ę
kierownic
ħ
tak wysoko, jak
potrzebujesz. Pami
ħ
taj,
Ň
e
w rowerach z pełn
Ģ
amortyzacja pomiar ramy bywa
du
Ň
ym wyzwaniem.
Pomi
ħ
dzy rura górn
Ģ
a twoim kroczem musi by
ę
naprawd
ħ
mnóstwo miejsca, wi
ħ
c nie odejmuj mniej ni
Ň
36 cm od długo
Ļ
ci wewn
ħ
trznej nogawki, kiedy mierzysz
długo
Ļę
rury podsiodłowej. To powinno zapewni
ę
ci
odległo
Ļę
minimum 5 cm od rury. Je
Ļ
li jeste
Ļ
niski i nie
mo
Ň
esz kupi
ę
roweru na tyle małego,
Ň
eby zapewni
ę
sobie ten margines, rozwa
Ň
kupno roweru z kołami o
Ļ
rednicy 24 cale.
UWAGA:
W rowerach dla kobiet (tzw. „damkach"),
w których rura górna opada ostro w dół, dochodz
Ģ
c
prawie do mufy suportowej ten problem wła
Ļ
ciwie nie
istnieje. Tu jedynymi wa
Ň
nymi wymiarami s
Ģ
pozioma
odległo
Ļę
do kierownicy i poło
Ň
enie chwytów.
Rys. C.4 Wymiary roweru
długoĻę
mostka
e. Okre
Ļ
l długo
Ļę
górnej rury ramy
ņ
eby okre
Ļ
li
ę
długo
Ļę
swojego torsu odejmij długo
Ļę
wewn
ħ
trznej nogawki (punkt a) od odcinka mierzonego
w punkcie b (długo
Ļę
wewn
ħ
trznej nogawki plus tors).
Dodaj długo
Ļę
torsu do długo
Ļ
ci ramienia (punkt c).
ņ
eby otrzyma
ę
długo
Ļę
górnej rury ramy, pomnó
Ň
te
warto
Ļę
przez współczynnik znajduj
Ģ
cy si
ħ
w przedziale
od 0,47 do 0,5. Je
Ļ
li je
Ņ
dzisz spokojnie, pomnó
Ň
te
warto
Ļę
prze 0,47; je
Ļ
li je
Ņ
dzisz ostrzej -wybierz 0,5.
Je
Ļ
li je
Ņ
dzisz nie za ostro, ale i nie za spokojnie —
wybierz warto
Ļę
po
Ļ
redni
Ģ
.
Długo
Ļę
górnej rury ramy mierzy si
ħ
w płaszczy
Ņ
nie
poziomej, zaczynaj
Ģ
c od
Ļ
rodka rury podsiodłowej (lub
sztycy) a
Ň
do
Ļ
rodka główki ramy (Rys. C.4).
Oczywi
Ļ
cie ta warto
Ļę
jest wi
ħ
ksza, ni
Ň
gdyby
Ļ
po
prostu zmierzył uło
Ň
on
Ģ
pod k
Ģ
tem górn
Ģ
rur
ħ
, wiec nie
rób tego. Pozycja twojego data b
ħ
dzie zdeterminowana
tym, jak daleko musisz si
ħ
wychyli
ę
do przodu,
Ň
eby
dosta
ę
do kierownicy. Pomiar biegn
Ģ
cej pod k
Ģ
tem rury
nie daje ci tej informacji.
UWAGA:
Rowery z pełn
Ģ
amortyzacj
Ģ
i z rur
Ģ
pod-
siodlowq zło
Ň
on
Ģ
z dwóch cz
ħĻ
ci maj
Ģ
cz
ħ
sto obejm
ħ
szty-
cy, która powoduje odchylenie sztycy w tył pod ostrym
k
Ģ
tem w linii, która przedłu
Ň
ona w dół nie przecina si
ħ
z suportem. Je
Ļ
li jeste
Ļ
wysoki i b
ħ
dziesz miał ustawione
wysoko siodełko, b
ħ
dzie ono du
Ň
o mocniej wychylone do
tylu ni
Ň
dzieje si
ħ
to w zwykłych rowerach w tym
rozmiarze i vice versa. Musisz wzi
Ģę
pod uwag
ħ
to
wychylenie i oszacowa
ę
, gdzie znalazłby si
ħ
Ļ
rodek
„wirtualnej" rury podsiodłowej. W tym celu wyobra
Ņ
sobie linie ł
Ģ
cz
Ģ
c
Ģ
Ļ
rodek siodełka ze
Ļ
rodkiem suportu.
Dokonaj pomiaru zaczynaj
Ģ
c od tej linii i przesuwaj si
ħ
poziomo w przód, a
Ň
do
Ļ
rodka główki ramy. To b
ħ
dzie
długo
Ļę
rury ramy.
f. Długo
Ļę
mostka
Pomnó
Ň
odcinek ramie plus tors wyliczony w punkcie e
przez współczynnik, b
ħ
d
Ģ
cy liczb
Ģ
z zakresu od 0,085 do
0,115. Otrzymasz długo
Ļę
mostka. Tak jak wcze
Ļ
niej:
kto
Ļ
, kto je
Ņ
dzi spokojnie powinien wybra
ę
współczynnik 0,085, a kto
Ļ
, kto je
Ņ
dzi agresywnie -
współczynnik bli
Ň
szy 0,115. Otrzymasz wyj
Ļ
ciow
Ģ
długo
Ļę
mostka. Doprecyzujesz ja
siedz
Ģ
c na rowerze,
kiedy b
ħ
dziesz mógł sprawdzi
ę
, z jak
Ģ
długo
Ļ
ci
Ģ
jest ci
najwygodniej.
Je
Ļ
li b
ħ
dziesz musiał zdecydowa
ę
si
ħ
na długo
Ļę
mostka ró
Ň
ni
Ģ
c
Ģ
si
ħ
od tej idealnej, b
ħ
dziesz zmuszony
przystosowa
ę
mostek potem.
g. Okre
Ļ
lamy długo
Ļę
ramienia korby
Korba w wi
ħ
kszo
Ļ
ci rowerów górskich ma 175 mm
długo
Ļ
ci (odcinek mierzony od otworu do otworu -patrz
Rys. C.4) i rzadko spotyka si
ħ
inne rozmiary. Dotyczy to
równie
Ň
korb, które kupuje si
ħ
oddzielnie w sklepie.
Jednak wysocy rowerzy
Ļ
ci lepiej b
ħ
d
Ģ
si
ħ
czuli z korb
Ģ
o
długo
Ļ
ci 180 mm (a nawet dłu
Ň
sz
Ģ
-patrz
), natomiast ni
Ň
si z
korb
Ģ
o długo
Ļ
ci 165 lub 170 mm (lub nawet krótsz
Ģ
.
Patrz
cranks, aspx).
b. Przesuniecie siodełka w poziomie
Usi
Ģ
d
Ņ
na rowerze ustawionym pionowo. Korb
ħ
ułó
Ň
poziomo, a stopy niech b
ħ
d
Ģ
pod k
Ģ
tem, który
przyjmujesz tuz przed rozpocz
ħ
ciem jazdy. Niech jaki
Ļ
kolega potrzyma link
ħ
z obci
ĢŇ
eniem przed twoim
kolanem, tuz pod rzepk
Ģ
. Mo
Ň
na obci
ĢŇ
y
ę
link
ħ
pier
Ļ
cionkiem czy uszczelk
Ģ
. Linka powinna dotkn
Ģę
pedału mniej wi
ħ
cej na osi 2 cm za ni
Ģ
(Rys. C.5).
B
ħ
dziesz musiał troch
ħ
pochyli
ę
kolano,
Ň
eby linka
swobodnie wisiała. Je
Ļ
li ustawimy pozycje siodełka w
ten sposób, pozwoli to na swobodne pedałowanie z
wysok
Ģ
kadencj
Ģ
. Je
Ļ
li natomiast linka b
ħ
dzie ustawiona
2 cm za osi
Ģ
pedału b
ħ
dzie mo
Ň
na mocno pedałowa
ę
pod
gór
ħ
w pozycji siedz
Ģ
cej. Mo
Ň
esz poeksperymentowa
ę
z
ustawieniem siodełka jeszcze bardziej wprzód. To
spowoduje, ze na stromych podjazdach przednie koło
b
ħ
dzie trzyma
ę
si
ħ
ziemi.
Dobrze jest tez sprawdzi
ę
, czy zatrzaski butów s
Ģ
prawidłowo ustawione (§IX-2). Stopa powinna by
ę
umieszczona wystarczaj
Ģ
co gł
ħ
boko w pedale,
Ň
eby
podbicie znalazło si
ħ
nad osi
Ģ
pedału lub 2 cm przed ni
Ģ
.
Rowerzy
Ļ
ci o du
Ň
ych stopach powinni mie
ę
zatrzaski
przesuni
ħ
te bardziej w tył i vice versa.
Przesuwaj siodełko w przód i w tył (Rozdział 10), a
Ň
uzyskasz odpowiednie ustawienie. Niech siodełko
b
ħ
dzie ustawione poziomo lub z noskiem skierowanym
lekko w dół (zjazdowcy i „freerajderzy" czasem
ustawiaj
Ģ
siodełka mocno w gór
ħ
, ale ich siodełka
zało
Ň
one s
Ģ
bardzo nisko, w pozycji, w której nie da si
ħ
efektywnie pedałowa
ę
). Jeszcze raz sprawd
Ņ
wysoko
Ļę
siodełka (punkt a tego podrozdziału), bo ustawianie
pozycji przód-tył mo
Ň
e zmieni
ę
odległo
Ļę
pomi
ħ
dzy
siodełkiem a pedałami.
C-3 Ustawienie siodełka i kierownicy
Dopasowanie rozmiaru ramy to tylko jedna strona
równania. Nie licz
Ģ
c odległo
Ļ
ci pomi
ħ
dzy kroczem a
górn
Ģ
rur
Ģ
ramy, je
Ļ
li masz
Ņ
le ustawione siodełko,
wysoko
Ļę
kierownicy czy wysuniecie kierownicy, to
reszta elementów staje si
ħ
mało znacz
Ģ
ca.
a. Wysoko
Ļę
siodełka
Ustaw pedał na dole, połó
Ň
na nim nog
ħ
i rozprostuj
kolano nie poruszaj
Ģ
c biodrami. Rower musi sta
ę
pionowo. Popro
Ļ
kogo
Ļ
,
Ň
eby ci
ħ
przytrzymał. Stop
ħ
trzy-maj płasko lub pi
ħ
ta niech b
ħ
dzie troch
ħ
wy
Ň
ej ni
Ň
reszta stopy. Mo
Ň
esz tez do oszacowania wysoko
Ļ
ci
siodełka u
Ň
y
ę
długo
Ļ
ci wewn
ħ
trznej nogawki (Rys. C.3),
któr
Ģ
zmierzyłe
Ļ
w punkcie
a
w podrozdziale §
C.2
Dobór Ramy Na Podstawie Wymiarów Ciała
. Pomnó
Ň
wewn
ħ
trzn
Ģ
długo
Ļę
nogawki przez 1,09. To długo
Ļę
mierzona od
Ļ
rodka osi pedałów (gdy pedał jest
ustawiony na dole) a
Ň
do jednego z punktów le
ŇĢ
cych na
siodełku, gdzie dotykaj
Ģ
twoje guzy kulszowe (ischial
tuberosities - czyli ko
Ļ
ci na których siedzisz przyp.
tłum.) (Rys. C.4). Ustaw wysoko
Ļę
siodełka (Rozdział
10).
UWAGA:
Te dwie metody daj
Ģ
podobne rezultaty.
Jednak na wynik otrzymany metod
Ģ
mno
Ň
enia ma jeszcze
wpływ grubo
Ļę
podeszwy i pedałów. Obie metody
pozwalaj
Ģ
uzyska
ę
efektywn
Ģ
pod wzgl
Ģ
dem
biomechanicznym pozycje pedałowania. Je
Ļ
li jednak du
Ň
o
je
Ņ
dzisz technicznie i pokonujesz ostre zjazdy, mo
Ň
e by
ę
ci
lepiej na ni
Ň
ej ustawionym siodełku. To daje wi
ħ
ksz
Ģ
kontrole nad rowerem. Mo
Ň
esz tez zainstalowa
ę
sobie
zacisk szty-cy i opuszcza
ę
siodełko tuz przed
wymagaj
Ģ
cym technicznie zjazdem.
c. Wysoko
Ļę
kierownicy
Porównaj wysoko
Ļę
kierownicy z wysoko
Ļ
ci
Ģ
siodełka.
Zrób to mierz
Ģ
c w pionie odległo
Ļę
pomi
ħ
dzy siodeł-
kiem a podłog
Ģ
i kierownicy a podłog
Ģ
(Rys. C.5). O ile
siodełko powinno by
ę
wy
Ň
ej od kierownicy zale
Ň
y od
twoich rozmiarów, rozci
Ģ
gni
ħ
cia, stylu jazdy i rodzaju
jazdy, jaki lubisz.
Rowerzy
Ļ
ci lubi
Ģ
cy agresywn
Ģ
jazd
ħ
i/lub wysocy,
którzy lubi
Ģ
xc zainstaluj
Ģ
siodełko o 10 cm wy
Ň
ej od
kierownicy. Ni
Ň
si rowerzy
Ļ
ci b
ħ
d
Ģ
woleli
proporcjonalnie mniejsz
Ģ
ró
Ň
nic
ħ
. To samo dotyczy
spokojniej-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]